In ziua de astazi, marketingul este cunoscut ca un amestec avansat de strategie si tehnologie. In comparatie cu economia, productia, contabilitatea si alte domenii de afaceri, marketingul este o disciplina relativ recenta, aparuta la inceputul anilor 1900. Dezvoltarea acestei ramuri a fost in mare parte motivata de nevoia de a analiza in mod detaliat relatiile si comportamentele care existau intre vanzatori si cumparatori. Afla mai multe despre evolutia marketingului in acest articol!

1. Istoria marketingului

Ideea de marketing, asa cum este inteleasa in epoca moderna, a inceput in timpul Revolutiei Industriale. Aceasta perioada din istorie a debutat la sfarsitul secolului al XVIII-lea si a durat pana in secolul al XIX-lea, caracterizandu-se prin schimbari sociale rapide, motivate de inovatii in industriile stiintifice si tehnologice. Mai mult, infrastructura pentru transport, precum si mass-media, au luat amploare, ceea ce a ajutat la implementarea unor strategii de dezvoltare a produselor de care aveau nevoie clientii si la o abordare mai sofisticata in ceea ce priveste informarea acestora despre produsele dorite.

1.1. Aparitia si dezvoltarea marketingului

Revolutia industriala a pregatit, astfel, scena pentru marketingul modern. Au fost adunate toate ingredientele potrivite, care au dus la conceptul de marketing asa cum este cunoscut in prezent. In consecinta, eforturile de marketing timpurii si-au asumat o orientare catre productie si catre informarea clientilor despre bunurile disponibile. La urma urmei, nu poti cumpara ceva daca nu stii ca exista.

„Daca ai un produs foarte bun, atunci isi va face publicitate singur”, a spus Henry Ford, care detinea, la inceputul secolului XX, una dintre cele mai mari fabrici de masini din lume. Compania Ford a implementat o serie de elemente de marketing, precum abordarea prin text informativ, evidentierea pretulului si calitatea, dar si compararea produsului cu altele similare pe piata. Insa, producatorul auto a fost atat de concentrat pe productie, incat publicitatea nationala a incetat in totalitate in perioadele de cerere mare.

Marketing-evolutia-in-ultimii-120-de-ani-Atelierele-ILBAH-4

Cum industria era in plina dezvoltare, orientarea catre productie era una dintre principalele strategii de marketing de la inceputul secolului XX, fiind aplicabila mai ales acolo unde nu exista competitie. Totusi, din anii 1930, a devenit din ce in ce mai rar pentru companiile de pe piata sa opereze intr-un mediu fara concurenta. Deci, ca raspuns la presiunile selectiei naturale, companiile au dezvoltat adaptari si strategii unice, aplicate pe produs. Acest lucru a dus la doua inovatii de baza ale marketingului modern: identitatea de marca si orientarea catre un public tinta.

In anii 1920, compania Coca-Cola si-a dat seama ca nu vindea atat de mult suc in timpul iernii. O abordare orientata spre productie, precum cea a lui Henry Ford, ar fi condus la o scadere a publicitatii in lunile mai reci. In schimb, compania a venit cu o idee inovatoare: s-a concentrat pe cresterea vanzarilor si a asociat marca produsului cu o imagine consolidata a lui Mos Craciun, conceputa special pentru a atrage consumatorii. Autorul unora dintre cele mai populare ilustratii este Haddon Sundblom, care a continuat sa produca imagini in stilul caracteristic pana in 1964.

Dezvoltarea marketingului a fost, asadar, motivata in mare parte de nevoia de a analiza in mod detaliat relatiile si comportamentele care existau intre vanzatori si cumparatori. Studiul marketingului i-a determinat pe vanzatori sa recunoasca faptul ca adoptarea anumitor strategii si tactici ar putea aduce beneficii semnificative relatiei cu consumatorii. In vremurile timpurii ale marketingului, inainte de anii 1950, acest lucru insemna adesea identificarea tacticilor de vanzare a cat mai multor produse si servicii, cu putina atentie la ceea ce doreau cu adevarat clientii.

Dar, incepand cu anii 1950, companiile au inceput sa vada ca vechile moduri de a vinde nu aveau efectul scontat. Pe masura ce concurenta a devenit mai rigida in majoritatea industriilor, organizatiile au cautat moduri de a imbunatati relatia dintre companii si cumparatori, iar rezultatul a fost o filozofie emergenta, care sugereaza faptul ca factorul cheie in marketingul de succes este intelegerea nevoilor clientilor. Acesta a fost momentul in care aceasta ramura a devenit o industrie recunoscuta si sofisticata. Managerii de marketing au inceput sa fie implicati in planificarea strategica, iar contributia lor a fost importanta pentru determinarea costului, dar si pentru implementarea eficienta a metodelor de transmitere a informatiilor despre produse si servicii catre client.

1.2. Etape in evolutia marketingului

Poate ca va intrebati – cand a aparut marketingul de fapt? Este cunoscut faptul ca oamenii au tranzactionat bunuri inca de la inceputurile civilizatiei. Pietele au existat dintotdeauna si s-au dezvoltat odata cu comertul. Se crede ca primele bazaruri aparute isi au originea in Persia, de unde s-au raspandit in restul Orientului Mijlociu si apoi in Europa.

Iata o scurta privire asupra modului in care a inceput marketingul si a etapelor principale ale dezvoltarii sale in timp:

  • Epoca pre-marketing. Desi exista unele dispute in legatura cu modul in care marketingul a inceput cu adevarat, multi istorici cred ca acest concept a luat nastere inca din 1500 i.E.n., cand societatile mesopotamiene au inceput productia in masa de bunuri care necesitau controlul calitatii. Pana in secolul XIX, marketingul nu a cunoscut schimbari semnificative.
  • Inceputurile marketingului modern. Productia in masa a domnit la inceputul secolului al XX-lea, iar transportul marfurilor era prioritar, astfel incat marketingul a intrat in vigoare ca o metoda de a transmite informatii utile cumparatorilor despre noile produse aparute.
  • Epoca vanzarilor. In anii 1920 au aparut pentru prima data reprezentantii in vanzari, al caror rol era sa ii convinga pe consumatori sa cumpere anumite produse, chiar daca acestia nu aveau nevoie de obiectele sau de serviciile respective.
  • Epoca cercetarii de piata. Incepand cu anii 1950, a luat nastere conceptul de „cercetare de piata”, lucru ce a permis companiilor sa vanda produse dorite de consumatori, mai degraba decat sa incerce sa le convinga sa cumpere articole de care nu aveau nevoie.
  • Epoca departamentului de marketing. In 1990, vanzatorii au preluat unele valori din era vanzarilor si au construit o legatura intre companie si client. In acest punct, au inceput sa fie apreciate pentru prima data returnarile de produs si recenziile.
  • Epoca marketingului orientat spre client. La scurt timp dupa ce ideea de relatii publice a devenit un succes, a fost implementata si strategia de a pune imaginea consumatorului-tinta in centrul campaniilor publicitare.
  • Epoca marketingului digital reprezinta toate strategiile de promovare din prezent. Aceasta ramura a marketingului s-a format datorita dependentei societatii de tehnologie si de internet. Desi valorile traditionale de marketing nu ar trebui sa fie inlocuite, marketingul digital incepe sa devina din ce in ce mai valoros, atat pentru companiile mari, cat si pentru micii antreprenori.

1.3. Conceptul de marketing digital si evolutia acestuia in ultimii 30 de ani

In ultimele trei decenii, marketingul a trebuit sa tina pasul cu evolutia tehnologiei, si sa se adapteze la relatia dintre consumatori si instrumentele high-tech. In timp ce in Epoca vanzarii companiile au asistat la inventia telefonului, urmata rapid de aparitia televiziunii, in Epoca departamentului de marketing, industria a cunoscut, probabil, cea mai mare schimbare din istorie: primele computere personale disponibile in comert.

Dar ce inseamna aceste evolutii pentru viitorul marketingului?

Noi rapoarte privind abilitatile digitale au constatat ca multi profesionisti cred ca marketingul digital va fi esential pentru organizatia lor in urmatorii ani – 68% dintre acestia considera ca platformele digitale vor continua sa fie unele dintre cele mai importante medii de promovare.

Marketing-evolutia-in-ultimii-120-de-ani-Atelierele-ILBAH-3

Iata care sunt cele mai importante schimbari in evolutia tehnologiei, care au schimbat modul in care este privit marketingul:

  • Internetul. Adoptarea in masa a internetului in viata de zi cu zi este fenomenul care a conturat evolutia marketingului in ultimele trei decenii. In timp ce marketingul tiparit a prins aripi in 1980, computerele personale nu erau nimic altceva decat masini de scris glorificate. Lansat de Tim Berners-Lee si echipa sa in 1991, proiectul World Wide Web nu a putut fi implementat pana la crearea primului browser Netscape, lansat in 1994. In urmatorii doi ani, numarul de utilizatori de internet din SUA a crescut de la 16 milioane la 70. Pe masura ce numarul utilizatorilor a continuat sa creasca, si peisajul digital a evoluat intr-un ritm foarte rapid: de la e-mail-uri instant, la motoare de cautare si site-uri de comert online. Platformele comerciale au fost ca o mina de aur pentru conceptul de marketing si dezvoltarea acestuia. Drept urmare, motoarele de cautare au catalogat noile site-uri web create si au permis utilizatorilor sa gaseasca informatiile, produsele si serviciile dorite din confortul propriei case, in timp ce specialistii in marketing au inceput sa foloseasca tehnici SEO, cum ar fi cuvintele cheie, etichetarea si backlink-urile.
  • Big data. Noile descoperiri in tehnologia de inregistrare si stocare a datelor au facut din „Big data” o resursa noua si de neinlocuit pentru departamentele de marketing. Acest lucru a fost posibil mai ales prin introducerea platformelor social media, unde utilizatorii au inceput sa partajeze din ce in ce mai multe date personale online. Drept urmare, „Big data” a facut posibila urmarirea tiparelor si comportamentelor consumatorilor.
  • Smartphone-ul. Productia de telefoane inteligente a explodat in ultimul deceniu, iar departamentele de marketing inca incearca sa tina pasul cu evolutia acestor dispozitive. Astazi, smartphone-ul a devenit instrumentul digital principal pentru conectarea la internet, inlocuind computerul personal in acest clasament. Un adult american statea, in 2011, circa 46 de minute pe zi conectat la internet. Prin comparatie, acest interval a crescut de aproape trei ori in 2020, o persoana petrecand in medie 2 ore si 24 de minute online.

2. Principiile marketingului in epoca moderna – 5 lucruri pe care trebuie sa le stii despre marketingul modern

In ziua de astazi, fiecare comerciant si companie de media incearca sa descopere secretul personalizarii produselor sau serviciilor pe care doresc sa le promoveze. Cu toate acestea, dincolo de tehnologia avansata, care sunt principiile de baza ale marketingului pe care o companie moderna ar trebui sa le urmeze?

  • Orientare catre client. Un punct de vedere centrat pe oameni este esential pentru un agent de marketing modern, care trebuie sa se extinda dincolo de publicitate si sa dea mai multa atentie comertului electronic. Principalul ingredient al marketingului orientat catre client consta in cercetarea nevoilor consumatorului. Aceasta poate implica discutii de tip focus grup, sondaje, interviuri sau feedback-uri;
  • Colectarea eficienta a datelor. Marketingul personalizat se axeaza pe intelegerea consumatorului si a nevoilor sale, iar internetul a facut posibila colectarea acestor informatii intr-un mod eficient si cat mai aproape de realitate;
  • Promovarea prin sms. Astazi toata lumea este in miscare si, daca nu trebuie sa fie la serviciu sau la scoala, nimeni nu este legat de un computer. De aceea, comerciantii moderni ar trebui sa se asigure ca au o cale de comunicare cu utilizatorii de telefoane inteligente. In plus, potrivit statisticilor, peste 90% din cautarile Google sunt realizate de pe smartphone;
  • Optimizarea SEO este esentiala pentru marketingul online modern, deoarece mentine rezultatele cautarii corecte. Drept urmare, daca un site ajunge sa fie clasat pe prima pagina a rezultatelor Google, acesta va avea tot mai multe click-uri si afisari. SEO imbunatateste, de asemenea, experienta utilizatorului, afisand produse si servicii de interes pentru acesta;
  • Publicul tinta. Multi comercianti aleg sa isi modeleze toate principiile marketingului pe baza produsului. Cu toate acestea, majoritatea specialistilor in domeniu sunt de parere ca o campanie de marketing moderna ar trebuie sa fie construita in jurul consumatorului. Astfel, produsul ar trebui sa aiba caracteristici care pot fi mai atractive pentru un anumit grup de consumatori. De pilda, un produs fara ingrediente de origine animala poate fi marketat ca fiind vegan, deci destinat celor care au o alimentatie bazata pe plante, dar si fara lactoza, ideal pentru persoanele intolerante.

Internetul a schimbat publicitatea pentru totdeauna, insa elementele de marketing traditionale continua sa fie de succes. Imbratisarea tendintelor digitale nu inseamna sa renunti la strategiile care au facut istorie, ci reprezinta o imbinare armonioasa intre acestea, lucru ce poate duce la implementarea unor planuri eficiente pe termen lung. Succesul noilor platforme de socializare evidentiaza, de asemenea, si importanta incurajarii interactiunii intre consumatori.
Marketing-evolutia-in-ultimii-120-de-ani-Atelierele-ILBAH-2

In loc sa se concentreze exclusiv pe relatiile dintre produs si clienti, companiile vor gasi noi modalitati de a participa in mod constructiv si colaborativ intr-un ecosistem mult mai larg de consumatori.

Surse foto: Shutterstock.com, Freepik.com, Pexels.com, Unsplash.com, Pinterest.com.