In termeni de dezvoltare si efect, revolutia social media este comparabila cu revolutia industriala de la inceputul secolului XIX. In momentul in care TU citesti acest articol, reteaua sociala Facebook are peste 600 de milioane de utilizatori activi in intreaga lume. Twitter a cunoscut, de exemplu, o crestere de 900% numai in 2008. Incredibil, nu-i asa? Generatia Z, persoanele nascute dupa anii 1994-2000, este cea mai receptiva la noile schimbari in plan tehnologic, cultural, economic si sociologic. Iar in prezent suntem martorii unei schimbari colosale de paradigma prin intermediul retelelor de socializare, prin modul in care comunicam, modul in care ne comportam sau in care actionam. Asadar:
Cuprins
1. Ce înseamna social media?
La ora actuala, 3,96 miliarde de persoane folosesc social media. Dacă scoatem din ecuatie minorii pana in 13 ani, aproximativ 65% din populatia intreaga a planetei este activa online.
Social media este un univers construit din rețele sociale, forumuri, bloguri, site-uri de video sharing, aplicatii mobile, jocuri online, iar mai nou, coneptul inedit numit „Metavers”. Definitia social mediei are legatura cu serviciile online, deoarece reprezinta o comunicare bidirectionala care are ca punct final obtinerea castigului. Pentru companii, social media este absolut necesara. Firmele care nu au tinut pasul cu noua revolutie au disparut, de aceea este esential ca brandul sau afacerea de care te ocupi sa straluceasca in online.
De altfel, stiai ca la ora actuala exista o criza profunda de hartie tiparita? Presa scrisa isi micsoreaza fortele de la o zi la alta, dovada stand publicatii de legenda la nivel mondial, ziare si reviste care au renuntat definitiv la presa scrisa si s-au indreptat stric spre online; si asta nu doar la nivel international, ci si in tara noastra. Cartile electronice sunt din ce in ce mai ieftine in comparatie cu cele clasice, iar social media a contribuit intens la digitalizarea lecturii.
2. Ce inseamna social media, care sunt cele trei tipuri de utilizatori si cum pot caracteristicile lor unice sa te ajute in business?
Timpul inseamna bani, iar retelele sociale impart oamenii inevitabil in doua grupuri: cei care stiu de ce investesc in timpul petrecut pe retelele sociale si o fac excelent, si cei care pur si simplu pierd timpul. Pentru a intelege ecosistemul vast al retelelor sociale si ce instrumente corecte sa folosesti, ai nevoie de un curs potrivit nevoilor tale pentru a te familiariza cat de cat.
Mai mult, daca esti la inceput de drum in acest domeniu sau vrei sa-ti deschizi un mic business, trebuie sa iti inveti publicul. Cel mai usor o faci daca identifici generatiile sau cohortele din punct de vedere sociologic care dau ora exacta pe mapamond. Odata identificate, vei afla caracteristicile dominante, stiind cum sa te adresezi corect:
- Generatia baby Boomers (persoanele nascute intre 1946-1965)
- munca ii caracterizeaza, functionand bine atat la nivel individual, cat si de echipa;
- sunt persoane ambitioase care au reusit in viata datorita muncii sustinute;
- de obicei sunt parintii sau bunicii generatiei Millennials.
- Generatia Millennials (persoanele nascute intre 1981-1994/1996)
- generatia Y sau cu cheia la gat este cea mai ampla cohorta demografica in acest moment la nivel mondial;
- au calitati de multitasking, pregatiti oricand de treaba, cu un coeficient de inteligenta peste medie;
- Milenialii nu s-au nascut cu telefonul mobil in mana, sunt autodidacti si au capatat pe parcurs competente digitale, astfel incat sunt inclinati spre unicitate, dinamism si cantaresc mult mai mult decizia finala de cumparare a unui produs;
- ii vei intalni cel mai des pe Facebook, Instagram si LinkedIn.
- Generatia Z (persoane care s-au nascut intre 1996 si 2012)
- reprezinta prima generatie digitalizata total;
- nu sunt rabdatori, dar sunt flexibili si de cele mai multe ori antisistem, deoarece nu suporta sistemele de ingradire si autoritatea;
- ii incita tot ceea ce este nou, provocator si livrat ACUM;
- ii vei intalni in special pe TikTok si, cat de cat, pe Instagram.
3. Social media – instrumente si platforme
Odata cu evolutia retelelor sociale s-a dezvoltat social media marketing, instrumentul care proiecteaza afacerile in online si al carui scop central este profitul. Prin intermediul unui curs de marketing online sau de social media vei invata cum sa-ti construiesti strategia de marketing potrivita tie, cum se analizeaza corect concurenta, ce este avatarul de client si cum pot platformele Google Ads sau Facebook Ads sa transforme conversiile din site.
De asemenea, un curs de SEO care sa-ti ofere primii pasi ai functionalitatii algoritmilor de indexare si sortare a motoarelor de cautare, si ce presupune „calitatea‟ in ochii Google, poate fi fundamental pentru cineva care doreste sa intre cu de-amanuntul in lumea vasta a online-ului.
Este important sa intelegi ca platformele de socializare Facebook, Instagram si TikTok sunt cele mai utilizate in Romania. 82% din utilizatorii activi in social media folosesc Facebook, 56% Facebook Messenger, 35% Instagram, 56% LinkedIn si 72% YouTube. Astfel, TikTok a depasit deja reteaua sociala favorita a Milenialilor (Instagram), inregistrand 5.4 milioane de utilizatori si este pe locul trei in prefeintele romanilor, fiind platforma cea mai indragita a generatiei Z.
Facebook este in continuare reteaua cea mai folosita, dar cu precadere de Millenniali si Baby Boomers. Numarul userilor lunari in tara noastra pe Facebook ajunge la 12.04 milioane si, crezi sau nu, dar romanii sunt cei mai generosi cand vine vorba de like-urile inregistrate.
Astfel ca, un roman da in medie 18 like-uri la postari si activitatea online a prietenilor si brandurilor din contul sau, in raport cu media globala care este de doar 11 like-uri pe luna. Aici este locul pentru vizibilitate crescuta si atragerea publicului calitativ pentru business, avand in vedere ca romanii dau click, in medie, lunar de 22 de ori pe o reclama, astfel ca potentialul de afacere este extrem de crescut.
YouTube este o alta platforma care aduna utilizatorii romani, dar si creatori de continut, fiind pe locul 2 cu aproximativ 12 milioane de utilizatori. De asemenea, locul unde are loc revolutia social media este un factor cheie. De exemplu, telefoanele mobile reprezinta acum aproximativ 53% din timpul pe care oamenii il petrec online, cu toate ca datele arata clar ca si alte dispozitive raman la fel de semnificative. 9 din 10 utilizatori de internet afirma ca se conecteaza online prin intermediul unui smartphone, iar doua treimi spun ca folosesc un laptop sau calculator pentru a accesa internetul. Cu toate acestea, lucrurile variaza considerabil in functie de tara. Telefonul mobil este in prezent cel mai utilizat dispozitiv de internet pe mapamond, dar decalajul dintre smartphone si desktop este relativ mic, mai ales in Europa de Vest.
TikTok este reteaua care fuzioneaza cel mai bine cu publicul tanar, si anume generatia Z. Astfel, utilizatorii petrec in medie o ora pe zi aici. Din 2020 pana acum, au aparut 4.1 milioane de conturi active pe TikTok, iar varsta medie in Romania este intre 20-35 de ani. Plus ca, a depasit deja Instagram care ramane relevant pentru Millenniali.
Cu toate astea, peste 500 de milioane de oameni folosesc zi de zi Instagram Stories, iar Instagram Reels este frontul de lupta al tuturor brandurilor care vor vizibilitate si profit. 52% dintre femei folosesc aceasta retea sociala, in comparatie cu 48% barbati si 200 milioane de utilizatori ai platformei viziteaza macar un business pe zi. Potentialul de Reach al Instagramului este de 849.3 milioane de utilizatori, ceea ce il face un instrument extrem de valoros pentru businessurile mici sau mari.
In concluzie, social media este prezentul si viitorul care continua sa invete si sa se dezvolte odata ce tehnologia avanseaza. Acesta reprezinta cel mai bun instrument pentru o afacere la inceput de drum sau o persoana care doreste o cariera in marketing online.
Sursa foto: Unsplash.com, statista.com, datareportal.com