„PR”, „Relatii Publice”, „Comunicare”, toate aceste sintagme sunt din ce in ce mai folosite in lumea afacerilor si nu numai. De la corporatii, afaceri mici si pana la politica, lumea comunicarii se extinde din ce in ce mai mult, iar meseriile din acest domeniu sunt mai cautate ca niciodata. Relatiile publice s-au dezvoltat ca activitate in America, iar in timp au devenit o parte esentiala a oricarei afaceri in intreaga lume. Oportunitatile de job-uri sunt numeroase, iar activitatile de PR sunt considerate a fi la fel de importante precum contabilitatea, marketing-ul sau resursele umane. Daca domeniul comunicarii ti se pare atractiv si o cariera in PR te-ar atrage sau poate iti doresti sa inveti mai multe despre aceste activitati pentru a le aplica in afacerea ta, vei gasi in acest articol un mic ghid care explica cele mai importante aspecte ale relatiilor publice. Afla ce inseamna PR, care sunt obiectivele de PR si care sunt legaturile dintre PR si marketing.
Cuprins
1. Ce inseamna PR?
Definitia PR-ului sau a relatiilor publice se refera la functia dintr-o companie sau activitatile ce au ca scop mentinerea comunicarii dintre un business si publicul sau. Felul in care o companie este perceputa de catre cei din exterior, interesati in mod direct sau nu de produsele si serviciile sale, este una dintre responsabilitatile principale ale specialistilor in comunicare si PR.
Desi se aseamana cu activitatile de publicitate, marketing si promovare, relatiile publice nu au ca scop cresterea vanzarilor sau lansarea de produse ori servicii, ci doar mentinerea unei imagini publice ce reflecta viziunea, misiunea si valorile business-ului vizat.
Relatiile publice au loc la nivel de management de cele mai multe ori, deoarece toate deciziile ce se iau intr-o organizatie trebuie sa reflecte identitatea sa. Un specialist PR se va ocupa nu numai de comunicarile oficiale, ci si de relatia cu presa, organizarea de evenimente pentru firma sau supervizarea activitatilor de publicitate. Toate activitatile ce implica imaginea unei companii necesita implicarea unui PR.
Ce skill-uri sunt necesare in domeniul comunicarii si al PR-ului?
De ce abilitati ai nevoie pentru a avea succes in acest domeniu? Skill-urile necesare sunt destul de numeroase, insa partea buna este ca majoritatea se pot invata. Iata cateva dintre cele mai importante abilitati pe care un PR este bine sa le aiba:
- Stapanirea limbii romane la nivel avansat. Un specialist in comunicare trebuie sa vorbeasca si sa scrie in limba romana impecabil, deoarece se va ocupa indeaproape de toate formele de comunicare dintre compania pentru care lucreaza si publicul sau. De la comunicari oficiale publicate pe website, in presa si pana la discursuri, toate sunt responsabilitatea PR-ului fie in intregime, fie la nivel de oferire de consultanta. De asemenea, pentru cei ce lucreaza in companii internationale sau cu clienti straini, stapanirea limbii engleze este la fel de importanta.
- Capacitate de lucru sub presiune. Crizele ce apar intr-o companie sunt gestionate de cele mai multe ori de departamentul de PR. Acestia trebuie sa se asigure ca se iau cele mai bune masuri pentru ca imaginea firmei sa nu aiba de suferit. De aceea, un specialist in relatii publice trebuie sa isi pastreze calmul in situatii tensionate pentru a putea lua cele mai bune decizii in numele business-ului pentru care lucreaza.
- Persuasiune. Comunicarea trebuie sa fie convingatoare pentru a-si indeplini scopul atunci cand vine vorba de relatii publice. Un specialist PR trebuie sa stie cum sa comunice eficient si persuasiv, fara a manipula, pentru ca mesajele pe care le transmite publicului unei companii sa aiba un impact pozitiv.
- Creativitate. Sa creezi texte, discursuri, campanii, filmulete de promovare, sa organizezi evenimente speciale si sa mentii relatia cu jurnalistii, toate aceste activitati necesita creativitate. Un profesionist in domeniul PR-ului trebuie sa fie creativ, pentru a putea realiza o strategie de comunicare unica si potrivita companiei pentru care face activitati de relatii publice.
- Managerierea eficienta a timpului. Ce face un PR in fiecare zi poate include zeci de task-uri, care mai de care mai diverse. De la o intalnire cu un redactor de revista pentru pregatirea unui material despre compania sa si pana la redactarea de comunicate de presa pe care sa le trimita jurnalistilor sau organizarea unui eveniment pentru celebrarea a 50 de ani de activitate a firmei, toate aceste task-uri si multe altele se pot regasi in agenda unui PR. Pentru a se descurca, acesta trebuie sa aiba abilitati foarte bune de manageriere a timpului.
- Cunostinte in domeniul jurnalismului. Pentru a te putea ocupa de relatia cu presa, sunt necesare cunostinte solide in domeniul jurnalismului. Trebuie sa stii ce materiale isi doresc jurnalistii sa primeasca, ce tipuri de limbaj se folosesc, ce inseamna un material valoros pentru ei si, in special, cum sa ii abordezi pe cei ce lucreaza in presa.
- Skill-uri de public speaking. Un PR trebuie sa poata vorbi in public, oricand si oriunde, fie ca este vorba de o declaratie de presa, fie de un discurs la un eveniment important sau o aparitie intr-o emisiune TV: un astfel de skill este extrem de important.
2. Despre PR: Ce companii si business-uri au nevoie de PR?
Activitatile de PR sunt necesare in aproape toate domeniile, cu foarte putine exceptii, insa acestea au devenit extrem de apreciate si folosite in urmatoarele arii:
- Politica. Comunicarea si relatiile publice sunt esentiale in politica, in special in campaniile electorale, pentru a atrage simpatia votantilor si a le oferi acestora raspunsurile de care au nevoie pentru a decide carui partid sau om politic vor acorda incredere.
- Multinationale. Companiile multinationale pun accent pe activitatile de PR, deoarece pentru business-urile mari, reputatia si imaginea sunt importante nu numai pentru consumatorii sau potentialii consumatori ai produselor si serviciilor lor, ci si pentru parteneri, actionari sau investitori.
- Artisti si persoane publice. Imaginea persoanelor publice este, de cele mai multe ori, grija profesionistilor in relatii publice, care au grija la ce evenimente apar acestia, cu ce brand-uri se asociaza, cum raspund scandalurilor si cum vorbesc despre proiectele in care sunt implicati.
- Firme de dimensiuni mici si medii. Firmele mici si mijlocii incep din ce in ce mai des sa acorde atentie activitatilor de PR, deoarece modernizarea si evolutia tehnologiei au dus la transformarea comunicarii cu clientii sau potentialii clienti intr-un lucru esential. Business-urile la inceput de drum nu au intotdeauna un specialist PR dedicat, insa apeleaza la consultanta pentru a intelege cum sa comunice cu publicul sau si cum sa isi formeze o imagine.
3. Activitati de PR: care sunt activitatile zilnice ale unui specialist PR
- Campanii de PR. Campaniile de PR sunt acele activitati care implica un efort pentru a obtine un rezultat cuantificabil. Spre exemplu, o campanie de PR poate avea ca scop sensibilizarea publicului asupra unei teme, educarea acestuia in anumite situatii sau lansarea unui serviciu ori produs nou. O astfel de campanie consta, in general, in brosuri, evenimente, spot-uri la TV, concursuri, un website dedicat si continut vizual, cum ar fi bannere in oras.
- Comunicate de presa. Comunicatele de presa sunt acele materiale scrise ce au teme de interes pentru companie si sunt redactate de catre specialistii de PR. Acestia le trimit mai departe catre presa pentru a fi publicate in ziare ori reviste printate sau online. Se trimit comunicate de presa pentru a anunta profitul anual al unei companii, cresterea vanzarilor , deschiderea unui sediu, lansarea unui nou serviciu sau organizarea unui eveniment special.
- Supervizarea materialelor publicitare. Materialele publicitare, cum ar fi reclamele, afisele si orice alt produs ce are ca scop promovarea trebuie sa fie aprobate de specialistii PR pentru ca acestea sa fie in concordanta cu viziunea, misiunea si imaginea companiei.
- Organizarea de evenimente. Evenimentele speciale, precum conferintele de presa, lansarile sau strangerile de fonduri sunt organizate de echipa de relatii publice si tot ei se ocupa de lista de invitati, locatie, program, comunicarea cu presa inainte si in timpul evenimentului, dar si de decoratiuni sau catering.
- Oferirea de consultanta echipei de management. Specialistii in comunicare ofera consultanta echipei de manageri pentru ca acestia sa ia cele mai bune decizii, fara a afecta imaginea companiei.
- Comunicare interna. Comunicarea cu angajatii este tot o ramura a PR-ului, iar profesionistii in domeniu se ocupa sa redacteze materialele de comunicare interna, cum ar fi anunturile ce se fac in cadrul companiei. Spre exemplu, anuntarea unui concurs intern de talente sau a unui proiect de cursuri pentru angajati, se face cu ajutorul echipei de comunicare. De asemenea, evenimentele pentru angajati, precum petrecerile de Craciun sunt tot responsabilitatea PR-ului.
4. Comunicare si PR: job-uri conexe
Cei ce au experienta sau studii in domeniul comunicarii si PR-ului au mai multe oportunitati de job-uri si cariere, pe langa cea de specialist PR. Iata ce alte ocupatii poti avea atunci cand ai o formare in zona de PR:
- Specialist marketing. Marketing-ul implica promovarea produselor si serviciilor unor companii pentru a creste vanzarile. Experienta si cunostintele in PR te pot ajuta sa lucrezi in marketing, deoarece acesta implica evenimente speciale, campanii si comunicarea cu publicul, insa intr-o maniera axata pe cresterea vanzarilor si promovare.
- Social media expert. Prezenta pe social media este esentiala in ziua de astazi, iar specialistii in PR au skill-urile necesare pentru a se ocupa de comunicarea business-urilor pe retelele sociale.
- Content writer sau copywriter. Creatorii de continut se ocupa de crearea de articole, mesaje sau materiale ce au ca scop informarea publicului cu privire la serviciile si produsele unei companii, in timp ce copywriterii creeaza materiale publicitare, de la texte si pana la scenarii pentru reclame. Un specialist PR isi poate folosi creativitatea si experienta in comunicare pentru a realiza astfel de materiale.
- Specialist resurse umane. Un specialist sau un inspector de resurse umane se bazeaza pe abilitati de comunicare si pe imaginea unei companii atunci cand face angajari. De aceea, specialistii in comunicare pot lucra in resurse umane, atat pe partea de recrutare, cat si pe partea de comunicare interna, care se potriveste perfect specificului PR-ului.
5. Cum devii specialist PR?
Pentru a lucra in domeniul comunicarii, ai nevoie de bacalaureat si de o formare specializata, fie cu ajutorul unor cursuri, fie cu ajutorul studiilor superioare.
Poti participa la un astfel de curs si daca nu ai studii superioare, dar iti doresti o meserie creativa si dinamica, dar si daca ai facut facultatea intr-un domeniu care acum nu te mai atrage.
Acum ca ai aflat tot ce este mai important despre PR, poti face primii pasi intr-o astfel de cariera, daca simti ca ar fi pe placul tau. Poti incepe cu un curs de specializare, care iti va folosi nu numai pentru a invata cum sa practici aceasta meserie, ci si pentru a te angaja ulterior intr-un departament de PR sau intr-o firma specializata in relatii publice.
Sursa foto: Unsplash.com.