In zilele noastre, resursele umane reprezinta un domeniu tot mai cautat si mai atractiv din punct de vedere profesional. Daca te intereseaza o cariera in aceasta arie de activitati, ai nevoie de un plan bine pus la punct pentru a face performanta. Inainte de toate, asigura-te ca stii ce inseamna resursele umane, de ce este important acest departament in dinamica unei organizatii si mai ales cum te poti pregati profesional pentru o cariera, iar in acest articol vei gasi informatiile de care ai nevoie.

1. Resurse umane – definitie si rol

Mai ales in zilele noastre, cand pandemia a transformat tot ce stiam despre munca si dinamica acesteia, resursele umane au rolul de a se adapta vremurilor si de a-si indeplini sarcinile chiar si in conditii deosebite. Inainte de toate, insa, este important sa intelegi ce inseamna resursele umane si care este rolul acestui departament intr-o organizatie.

1.1. Ce inseamna resurse umane?

Termenul de resurse umane este folosit pentru a descrie atat persoanele care lucreaza pentru o organizatie, cat si departamentul responsabil de gestionarea tuturor problemelor legate de angajati. Termenul a fost folosit pentru prima data in anii 1960, cand valoarea relatiilor de munca a inceput sa atraga atentia si cand notiuni precum motivatia, comportamentul organizational si evaluarile de selectie au inceput sa se contureze in toate tipurile de locuri de munca.
Resurse-umane-ce-ai-nevoie-sa-stii-pentru-a-incepe-o-cariera-in-domeniu-5-Atelierele-ILBAH

Mai ales in zilele noastre, cand piata muncii este in continua schimbare, o cultura organizationala sanatoasa poate oferi companiilor un avantaj competitiv major, iar departamentul de resurse umane devine tot mai important.

Explicat in termeni simpli, specialistii in resurse sunt cei care se asigura ca activitatea unei companii se desfasoara intr-un mediu placut, sigur si competitiv, in concordanta cu obiectivele firmei.

1.2. Cu ce se ocupa resursele umane si de ce este important acest departament intr-o companie

Managementul resurselor umane acopera procesul de angajare si instruirea angajatilor, de motivare si recompensare a acestora, precum si elaborarea politicilor referitoare la locul de munca. Responsabilitatile unui departament de resurse umane sunt: administrarea de personal, salarizarea, procesul de recrutare, precum si formarea si dezvoltarea organizationala si personala a angajatilor.

Toate aceste activitati sunt cele care contribuie la performanta angajatilor. De altfel, o companie in care departamentul de resurse umane nu este eficient se va reflecta si in eficienta angajatilor, a atmosferei de lucru si, inevitabil, in succesul sau prin indeplinirea obiectivelor strategice.

Intr-o companie, indiferent de specificul acesteia, omul este cea mai importanta resursa. Implicit, managementul resurselor umane are un impact deosebit asupra dezvoltarii acesteia. Daca ai deja o anumita longevitate profesionala, atunci poti compara diverse experiente pe care le-ai avut in piata muncii si cat de important poate fi pentru tine, ca angajat, sa simti sustinerea unui departament de resurse umane competent.
Resurse-umane-ce-ai-nevoie-sa-stii-pentru-a-incepe-o-cariera-in-domeniu-3-Atelierele-ILBAH

1.3. Responsabilitati ale departamentului de resurse umane

Chiar daca, la o prima vedere, cele mai importante responsabilitati ale departamentul de resurse umane sunt cele legate de salarizare si recrutare, rolul sau este mult mai complex. Dincolo de partea administrativa, departamentul asigura comunicarea cu angajatii si contribuie la dezvoltarea lor profesionala.

Iata care sunt cele mai importante responsabilitati ale departamentului de resurse umane:

  • Administratie personal. Departamentul de resurse umane se ocupa de tot ceea ce tine de monitorizarea si administrarea personalului unei companii, de la partea administrativa, pana la partea de educare si formare.
  • Legislatie. Departamentul de resurse umane trebuie sa fie informat de partea legislativa, cu toate reglementarile in continua schimbare, care poate afecta intr-o anumita masura angajatii si relatia acestora cu organizatia.
  • Salarizare. Departamentul se ocupa de tot ceea ce inseamna salariile angajatilor (procesare documente, calculele aferente platilor, precum si realizarea documentelor contabile pentru salarizare).
  • Siguranta. Specialistii din acest departament se ocupa, de asemenea, de partea de siguranta la locul de munca (proceduri), precum si de detaliile despre asigurari medicale si alte servicii de acest fel. De altfel, in companiile mari se promoveaza intens o cultura a sanatatii si sigurantei la birou prin specialistii din acest departament.
  • Recrutare. Una dintre responsabilitatile majore ale unui specialist de resurse umane este recrutarea de personal. Pana la urma, succesul unei organizatii depinde in mare masura de forta de munca angajata, deci este esential ca persoanele potrivite sa fie angajate pentru rolul potrivit.
  • Formare. Invatarea este un proces continuu si esential pentru a spori productivitatea angajatilor. Responsabilii de resurse umane sunt responsabili pentru formarea si pregatirea noilor angajati, precum si pentru dezvoltarea profesionala a angajatilor existenti.

Avand in vedere faptul ca acopera o arie destul de mare, de la partea administrativa la cea de educare si formare, este important sa cunosti toate caracteristicile acestui mare domeniu de activitate. Doar asa vei putea alege ce ti se potriveste cel mai bine si ceea ce stii cel mai bine sa faci.

2. Resursele umane – ce trebuie sa stii pentru a incepe o cariera in domeniu

Indiferent daca esti la inceputurile tale profesionale sau daca vrei sa faci o schimbare de cariera, resursele umane pot reprezenta un domeniu care sa iti aduca satisfactii. Daca iti place sa lucrezi cu oamenii, sa interactionezi si sa fii intermediar intre organizatie si angajati, atunci locul tau poate fi in acest domeniu. Ai sansa sa contribui prin expertiza ta la indeplinirea obiectivelor companiei si sa creezi, in acelasi timp, un mediu placut si sigur pentru angajati.

  • Afla ce ti se potriveste cel mai bine

Daca esti la inceputul carierei si abia ai absolvit o facultate de profil, incearca sa cauti oportunitati care sa iti ofere posibilitatea de a merge intr-un departament de resurse umane, fie printr-un job entry-level, fie printr-un internship. Este cea mai buna varianta prin care poti acumula experienta practica.

Daca ai deja o cariera si vrei sa iti schimbi domeniul de activitate, resursele umane pot fi cea mai buna alegere daca tu crezi ca ai aptitudini pentru acest domeniu. De altfel, unul dintre marile avantaje ale acestei sfere de activitati este tocmai faptul ca o experienta anterioara contribuie la reusita. De exemplu, daca ai experienta in comunicare si relatii publice, poti fi un bun specialist in partea de training intr-o organizatie. Toata experienta ta, alaturi de un curs de formator, te poate ajuta enorm sa obtii jobul la care visezi.
Resurse-umane-ce-ai-nevoie-sa-stii-pentru-a-incepe-o-cariera-in-domeniu-4-Atelierele-ILBAH

Mai mult decat atat, daca nu ai studii superioare, insa te tenteaza educatia si formarea profesionala a adultilor, poti urma un curs de instructor preparator formare. Astfel, vei capata competentele necesare pentru a deveni trainer sau instructor de practica, profitand de expertiza ta in alt domeniu.

Avand in vedere ca aria resurselor umane este atat de vasta, te poti specializa in functie de cunostintele, abilitatile si pasiunile tale. De exemplu, daca esti pasionat mai degraba de cifre decat de partea de interactiune, poti opta pentru ramura de salarizare, iar un curs de inspector salarii te poate ajuta sa acumulezi informatiile de care ai nevoie.

  • Specializeaza-te in domeniul resurselor umane

Este important sa stii ce iti place si este in regula ca aceste optiuni sa se schimbe de-a lungul anilor. Unul dintre marile avantaje ale resurselor umane este faptul ca reprezinta un mediu dinamic si iti ofera posibilitatea de a te specializa indiferent de pregatirea ta initiala.

In functie de ce aspect al resurselor umane esti interesat, poti urma cursuri de specializare care te vor ajuta sa acumulezi toate informatiile de care ai nevoie. De exemplu, un curs de inspector de resurse umane este cea mai buna alegere pentru a asimila partea teoretica. In plus, aceasta este sustinuta de multe aplicatii practice, care te vor familiariza cu acest domeniu.

Dincolo de cursurile de specializare, citeste cat mai multe resurse din domeniu. De asemenea, nu neglija aspectul networking-ului – este mai important decat crezi sa cunosti persoane care lucreaza in resurse umane si care iti pot impartasi experientele lor.

3. Despre resurse umane: ce trebuie sa faci pentru a fi un bun specialist de resurse umane?

Daca iti doresti sa ai o cariera in resurse umane si deja ai urmat cursurile de specialitate este momentul sa te gandesti la ce poti face mai bine sa excelezi in domeniul pe care l-ai ales. In rolul tau de facilitator intre organizatie si angajati ai nevoie de o pregatire continua pentru a-ti indeplini sarcinile cu succes.

  • Fii omul potrivit la locul potrivit

Un bun manager de resurse umane ar trebui sa fie un comunicator excelent, sa fie empatic si rabdator, sa se adapteze usor mediului in care lucreaza si sa fie dispus sa invete tot timpul de la cei din jurul sau.

In plus, trebuie sa fii mereu atent la colegii tai, sa ceri in permanenta feedback si sa iti creezi instrumentele pentru a putea rezolva toate situatiile care pot aparea.

Resurse-umane-ce-ai-nevoie-sa-stii-pentru-a-incepe-o-cariera-in-domeniu-2-Atelierele-ILBAH

Profesionistii in resurse umane trebuie sa fie constienti de responsabilitatile importante pe care le au si sa le trateze cu seriozitate. De altfel, oamenii care lucreaza in acest domeniu sunt recunoscuti pentru faptul ca sunt mediatori intre organizatie si angajatori, iar increderea este una dintre cele mai importante calitati pe care acestia trebuie sa le aiba.

  • Invata tot timpul

Desi invatarea continua ar trebui sa fie pe lista oricarui profesionist, un specialist in resurse umane ar trebui sa fie interesat in permanenta de tot ce este nou, de tot ce tine de dezvoltarea personala si profesionala, precum si de relatiile interumane.

Iata cateva sfaturi pentru a fi mereu bine pregatit in domeniul resurselor umane:

  • Stai informat. Fii la curent cu toate informatiile din domeniu, aboneaza-te la toate resursele necesare si incearca sa stii schimbarile care apar sau modalitatile prin care iti poti imbunatati expertiza.
  • Gandeste in perspectiva. Cauta intotdeauna sa stii lucruri care te pot ajuta in activitatea ta, chiar daca aparent nu se incadreaza in fisa postului tau. De exemplu, poti urma un curs de antreprenoriat, ce iti poate oferi o viziune mai ampla asupra a ceea ce inseamna o afacere. Expertiza ta in resurse umane si informatiile despre antreprenoriat nu numai ca iti vor oferi o perspectiva mai ampla asupra organizatiei tale, dar poate insemna si noi oportunitati pentru cariera ta.
  • Acopera-ti punctele slabe. Daca esti pasionat mai degraba de partea de educare si formare, dar cifrele sunt punctul tau slab, fa un curs de contabilitate. Astfel, iti vei imbogati cunostintele si vei putea sa intelegi mai usor munca colegilor tai din departament.
  • Networking. Chiar daca nu mai sunt vremurile in care intalnirile de networking sunt la tot pasul, profita de orice ocazie pentru a cunoaste atat specialisti din domeniu de la alte companii, precum si experti in domeniu de la care poti invata foarte multe lucruri dintr-o simpla discutie.
  • Online. Profita de trendul crescator pe care il au activitatile online, care pana in pandemie pareau greu de realizat. De exemplu, poti urma orice curs online pe care il poti adapta programului tau.

Resursele umane inseamna tot mai mult in dinamica unei organizatii, mai ales in zilele noastre. Daca te tenteaza o specializare in resurse umane, este cel mai bun moment sa actionezi si sa te pregatesti pentru un domeniu atat de vast si ofertant. Asigura-te ca iti oferi cele mai bune oportunitati pentru dezvoltarea ta profesionala!

Sursa foto: Unsplash.com.