Conferinta “Towards a Framework of Action on the Attractiveness of the Teaching Profession through effective Social Dialogue in Education” a fost organizata de catre EFEE (European Federation of Education Employers) si CSEE ETUCE (European Trade Union Comimittee for Education), in perioada 30-31 mai 2022, la Palatul Parlamentului. In cadrul evenimentului, Vlad Iliescu, Directorul General Atelierele ILBAH, a fost printre principalii speakeri.
Aceasta conferinta a fost prima dintr-o serie lunga de evenimente care vor avea loc la nivel European, in numeraoase tari, cu scopul principal de a identifica solutii, prin dialog social, pentru cresterea atractivitatii meseriei de profesor.
La conferinta au participat reprezentanti de seama din domeniul educatiei, federatii si organizatii sindicale, organizatii patronale si universitati prestigioase, atat din Romania, cat si din numeroase tari ale Uniunii Europene. Printre participanti s-au numarat Susan Flocken (Director European ETUCE), Daniel Wisniewski (Secretar General EFEE), Sorin Mihai Cimpeanu (Ministrul Educatiei), Ligia Deca (Consilier prezidential, Ministerul Educatiei si Cercetarii) si multi altii.
In cadrul conferintei, Vlad Iliescu a reprezentat EDUFORM, singura Federatie Patronala din Educatie si Formare Profesionala din Romania, care sustine educatia in toate formele ei si reuneste furnizorii care se adreseaza adultilor preocupati de calificare sau recalificare profesionala.
Discursul a ridicat probleme importante referitoare la situatia formarii profesionale continue, a popularitatii scazute a acesteia, mai ales in contextul ultimilor doi ani de pandemie. De asemenea, Vlad Iliescu a subliniat importanta formarii profesionale in dezvoltarea oricarei tari, dar si evolutia acesteia in ultimii ani, in Romania.
Va invitam sa ascultati intregul discurs, in video-ul de mai jos.
Toate aceste probleme ridicate au fost un punct de plecare foarte bun in dialogul social pe care aceasta conferinta doreste sa il porneasca. Cresterea atractivitatii meseriei de profesor, trainer, formator, este un lucru foarte important, de care orice tara are nevoie in vederea dezvoltarii. Cu atat mai mult acum, cand efectele pandemiei se resimt, inca, in toate domeniile, inclusiv in cel al formarii profesionale continue.
Credem in importanta formarii profesionale continue, in importanta calificarii si recalificarii profesionale. Participarea adultilor la astfel de cursuri este un lucru necesar atat in dezvoltarea tarii, cat si in dezvoltarea lor personala, iar la Atelierele ILBAH, accentul se va pune intotdeauna pe calitatea cursurilor oferite, pe informatii curente, pe traineri specializati in domeniul lor de activitate si, nu in ultimul rand, consideram importante nevoile fiecarei persoane care ne trece pragul.
Iata mai jos discursul integral, Vlad Iliescu (Atelierele ILBAH):
„Evenimentele din ultimii 2 ani au pus sub o presiune formidabila sistemele de invatamant si formare profesionala din intreaga lume, iar acestea au fost nevoite sa se adapteze rapid noii realitati.
Aceasta perioada ne-a responsabilizat si ne-a reamintit cat de importanta este educatia (atat formarea profesionalaa initiala, cat si cea continua).
Formarea Profesionala Continua este un subiect extrem de important si dinamic ce presupune adaptarea profesionala continua a resursei umane, conform cerintelor de pe piata muncii aflata in permanenta miscare.
In plina pandemie, in Romania au fost peste 1 000 000 de contracte de munca suspendate si majoritatea activitatilor economice au fost afectate, numerosi adulti fiind nevoiti sa se recalifice profesional sau sa se perfectioneze in vederea adaptarii la noua realitate. Din pacate, o buna perioada de timp instruirea acestora s-a realizat cu dificultate deoarece majoritatea ocupatiilor sau a specializarilor au o importanta componenta practica ce nu se poate desfasura exclusiv in mediul online. Insa, cu un efort comun din partea pietei muncii, a autoritatilor si institutiilor responsabile, am reusit sa identificam domenii de activitate ce includ ocupatii pentru care a fost posibila organizarea programelor de formare profesionala in sistem online.
Inclusiv pentru cadrele didactice din Romania a fost o provocare sa transpuna programele educationale intr-o forma ce putea fi sustinuta integral in sistem ONLINE si, cred ca suntem cu totii de acord, ca programele de formare profesionala destinate digitalizarii, dobandirii de competente digitale au reprezentat un instrument de invatare esential pentru acestia.
Intr-un moment de criza, trebuie sa ne adaptam si iata de ce educatia este un proces continuu si necesar in dezvoltarea oricarei tari.
Formarea profesionala nu s-a bucurat de foarte multa popularitate, deoarece, de multe ori, restrictiile care au fost impuse nu au tratat separat domeniul formarii profesionale, asa cum ar fi trebuit. De multe ori, cursurile de instruire au fost puse pe acelasi palier cu activitati de divertisment, concerte sau petreceri private.
In plus, Conform Eurostat, Romania este pe ultimul loc in Europa in topul participarii adultilor la cursuri de formare profesionala de-a lungul unui an de zile, cu un procent de 5.8%, iar Comisia Europeana a cerut Statului Roman ca pana in anul 2030, acest procent sa creasca considerabil, pana la 17.4%. Va rog sa retineti faptul ca in prezent, media europeana de participare a adultilor la programe de formare profesionala si traininguri de-a lungul unui an de zile este de 45.1%, Romania ocupand unul dintre ultimele locuri.
Revenind la temele principale de discutie, la fel ca in domeniul Educatiei, Formarea Profesionala se confrunta cu dificultati in recrutarea trainerilor formatori si retinerea acestora pe termen lung. Vorbim despre specialisti ce performeaza in domeniile in care activeaza si care trebuie convinsi sa aloce o parte din timpul lor activitatii de predare. Din fericire, in ultimii ani au avut loc mai multe schimbari benefice in sistemul de educatie si formare profesionala din Romania, iar ocupatia de trainer/formator a inceput sa castige notorietate, devenind mai atractiva si mai bine cotata. Pe de alta parte, atat in Romania, cat si la nivel European inca asistam la un deficit enorm de personal calificat in toate domeniile, iar retentia trainerilor formatori devine foarte dificila.”